انواع گوناگونی از اشکال مختلف سوله با توجه به نوع کاربر، شرایط محیطی و منابع در دسترس وجود دارد.

سوله تک دهانه

سوله قوسی

سوله با دهانه های مشترک

سوله تک شیب

سوله چند ضلعی

سوله قوسی (Arched span)

سوله‌های UBM که به شکل قوسی ساخته می‌شوند، سوله قوسی نام دارند.  در ساخت این نوع سوله‌ها از هیچ‌گونه اسکلت و ستونی استفاده نمی‌شود به همین دلیل بسیار سبک و مقاوم هستند و در هر مکان و شکلی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

سوله‌های ورزشی، سوله‌های قوسی صنعتی، سوله‌های کشاورزی، مرغداری، انبار غلات، سوله نمایشگاهی، آشیانه هلیکوپتر، سوله خوراک دام و طیور، سوله بازارچه خرید، مراکز فروشگاهی و تفریحی، پارک‌های آبی، کمپ نظامی، جایگاه پمپ‌بنزین و… از انواع کاربرد سوله قوسی هستند.

سوله قوسی UBM به سه شکل مورداستفاده قرار می‌گیرد که شامل موارد زیر هستند:

زمین‌به‌زمین (Q شکل): در این نوع سازه‌ها همان‌طور که از نام آن پیداست دو انتهای سازه از هر دو طرف بر روی زمین قرار می‌گیرد.

زمین به ستون (T شکل): در این روش، سازه از یک طرف بر روی زمین و از طرف دیگر بر روی دیوار یا ستون قرار می‌گیرد.

ستون به ستون (R شکل): این نوع از سازه‌ها در دو طرف آن دیوار یا ستون قرار گرفته که به همین دلیل به این نام معروف شدند.

سوله تک دهانه (clear span)

این سوله با فریم ساده هندسی جهت دهانه‌های کوچک ۱۲ تا ۱۸ متر کاربرد دارد. در این نوع از فریم فلزی سوله، برای تیر و ستون از پروفیل با مقطع مستطیل شکل و ابعاد یکسان استفاده می‌شود. سبکی، ساخت و نصب بسیار آسان و استحکام بسیار بالا، از مزیت این نوع سوله است.

سوله چندضلعی (polygon roof span)

سوله چندضلعی در واقع یک سوله تک دهانه اما به شکل چندضلعی است که برای کاربردهای متفاوتی استفاده می‌شود. زیبایی، وزن کم، مقاومت بالا و حذف محدودیت‌های معماری (بیرون‌زدگی ماهیچه ستون)، مزیت اصلی این نوع قاب است.

سوله تک شیب (single slope span)

طرح سوله تک شیب یک ساختمان با سقف دارای شیب که در یک جهت به سمت دیواره جانبی کوتاه‌تر شیب دارد. این سیستم قاب‌بندی تک شیب زهکشی سقف یک طرفه و فضای داخلی بدون ستون را فراهم می‌کند که یک راه‌حل طراحی بسیار مقرون به صرفه است.

نوع دیگر از این سوله لینتو (lean to) است با این تفاوت که توسط رفتر به یک سوله اصلی یا ساختمان متصل می‌شود. به لینتو بچه سوله نیز گفته می‌شود و به سوله اصلی که بچه سوله به آن متصل می‌شود، سوله مادر گفته می‌شود.

سوله چند دهانه (multi span)

سوله دو دهانه به صورت دو هشتی و بیشتر را سوله‌های چند دهانه می‌نامند. سوله‌های چند شیروانی و سوله‌های تک شیروانی که دارای ستون‌های داخلی متعدد هستند، نمونه‌هایی از این نوع سوله‌ها هستند. این سوله‌ها معمولاً برای صنایع تولیدی چندمرحله‌ای یا مزارع گلخانه‌ای استفاده می‌شوند.