ساختمان سوله کارخانه یکی از ساختمان های پرکاربرد است.

کارخانه محل کار با ساختمان و ماشین آلات است. ساخت کارخانه و ساخت سوله شامل مراحل مختلفی است. هنگام ساخت سوله صنعتی به این معنی است که مرحله اول انجام شده است. این مراحل اولیه شامل تصویب طرح شرکتی و امکان سنجی اقتصادی پروژه، اخذ مجوزهای لازم، اخذ مجوز بهره برداری و سایر مراحل اداری می باشد. بعد از این مرحله نوبت به ساخت سوله می رسد.
انتخاب مکانی برای ساخت سوله به موارد زیادی بستگی دارد. محل سکونت، منطقه تخصصی، شهر صنعتی، نزدیکی به بازار هدف و بسیاری عوامل دیگر که به انتخاب محل سوله مربوط می شود.

 چیدمان کارخانه:

چیدمان کارخانه شامل چیدمان خط تولید و چیدمان ساختمان ها و سایر قسمت های کارخانه می باشد. طراحی خط تولید توسط مهندسین متخصص در زمینه تولید انجام می شود. طراحی سازه از چند قسمت تشکیل شده است. اولین قدم، مکان یابی تجهیزات و محاسبه مساحت مورد نیاز است.  بسیاری از ساختمان های ضروری مانند سوله خط تولید، سوله نگهبانی، فضای سبز، محل نصب ساختمان های اداری و موارد دیگر در طراحی دیده می شود.
سوله های کارخانه ای انواع مختلف کانکس هستند و سوله های کارخانه بزرگتر از سوله های کارگاهی هستند. اکثر سوله های صنعتی دارای چندین جزء بزرگ و متفاوت هستند. بخش های مختلف سوله کارخانه به منظور استفاده برای انبار، خط تولید، انبار ضایعات و غیره استفاده می شود.

یکی از جنبه های مهم ساخت سوله طراحی بدنه آن است که به دو قسمت داخلی و خارجی تقسیم می شود و کیفیت بدنه سوله به میزان قابل توجهی تحت تاثیر عواملی مانند عایق حرارت، صوت و رطوبت است.

مزایای ساخت سوله کارخانه عبارتند از:
* محیطی امن و مقاوم در برابر خطرات طبیعی
* فضای وسیعی برای استفاده آسان از ابزار و تجهیزات خط تولید
* وجود ساختمان با تجهیزات ساخته شده با توجه به فعالیت تولیدی کارخانه

مراحل طراحی

طراحی نقشه سوله کارخانه نیز پیش از ساخت مانند نقشه کشی هر ساختمان و سازه، اساسی ترین بخش آن می باشد. طراح سوله با استفاده از تجربه ای که در این زمینه دارد و با ابزار های طراحی سوله کارخانه این کارها را با دقت و ظرافت کافی انجام می دهد. مواردی که در طراحی سوله کارخانه باید مشخص شود:

  • ابعاد سازه.
  • ساخت پوشش سقف سوله.
  • محاسبه وزن سوله.
  • نحوه اجرای کف سازی سوله.
  •  ابعاد دهانه سوله.
  • و …