سازه فولادی پوسته‌ ای سازه‌ ای با حجم فضایی مانند کره یا استوانه است که برای ساخت سیلوها و مخازن نگه‌ داری سیالات در کارخانه‌‌ ها و… مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

از مزایای این نوع سازه‌ها امکان پوشش مساحت‌های بزرگ بدون استفاده از ستون است. این در حالی است که بتن آرمه سال‌ها برای ساخت پوسته به کار می‌رفته است، لذا پیشرفت‌های اخیر امکان استفاده از فولاد را برای سقف‌های منحنی فراهم کرده است. پوسته‌های فولادی زیبا و از نظر شکل بسیار متنوع هستند. وزن آنها بسیار سبک بوده و به خوبی برای پیش مونتاژ قطعات مناسب است.

این نوع سازه نیازی به قالب و داربست در هنگام ساخت و ساز ندارد. البته این نوع سازه محدودیت‌های خاص خود را نیز دارد. از مهم‌ترین این ایرادات عدم امکان خم عرضی و طولی قطعات در کارگاه است. با این حال، می‌توان از مکمل‌های فرعی به عنوان اجزای پوسته‌های خمیده استفاده کرد. از این سازه‌ها در بیشتر در زمینه ساخت تانکرهای آب، سیلوهای گندم و مخازن سیالات در پتروشیمی‌ها استفاده می‌شود.

سازه فولادی پوسته‌ ای چگونه ساخته می ‌‎شود؟

سازه فولادی پوسته‌ ای نوعی از انواع سازه‌ های فلزی است که با شکل هندسی ویژه‌ اش شناخته می‌ شود. سازه فولادی پوسته‌ ای جسم صلب سه‌ بعدی است که ضخامت آن در مقایسه با سایر ابعاد کم است. ضرورتاً یک سازه فولادی پوسته‌ ای با استفاده از دو روش ایجاد می‌ شود؛ یکی ابتدائا شکل دادن به سطح میانی پلیت به‌عنوان یک سطح یک‌ بار یا دو بار خم‌ شده و یا با استفاده از اعمال بار و فشاری که با پلیت تولیدکننده فشار زیاد، هم صفحه است.

کاربرد سازه های پوسته ای:

سازه‌های پوسته ای در ساخت مخازن نگهداری از سیالات تحت فشار، سیلوها و سقف های گنبدی استفاده می شود.

سازه‌های پوسته در برابر کشش،فشار و برش مقاومت می‌کند و تنها تفاوت آن با طاق در تحمل نیروهای کششی می‌باشد.

از بام‌های پوسته‌ای معمولاً در آشیانه‌های هواپیما، تالا‌رهای اجتماعات، سالن ورزشی، سالن‌های فروشگاه‌ها، ساختمان‌های صنعتی، و انواع متنوعی از سازه‌های با دهانه زیاد‌، استفاده می‌شود.